طلا یک گام به عقب برداشت؛ فلز گرانبها تا کجا میریزد؟

طلا تحت تأثیر یک چرخش بین روزی، در پی حصول به رکورد جدید، ۵۰ دلار کاهش یافت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از «اف‌ایکس استریت» قیمت طلا (XAU/USD) در اواخر روز چهارشنبه شاهد یک چرخش بین روزی بود و پس از رسیدن به رکورد جدید، در منطقه ۲۷۶۰ دلار، حدود ۵۰ دلار سقوط کرد.

با توجه به اینکه در نمودار روزانه، شرایط نسبی خرید اشباع وجود دارد، افزایش بیشتر بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده و تقویت دلار آمریکا (USD) باعث تقویت سود فلز زرد غیر بازده شده است.

با این حال، وضعیت بلاتکلیفی سیاسی ایالات متحده در آستانه‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری ۵ نوامبر و همچنین تشدید تنش‌ها در خاورمیانه به این فلز امن کمک کرد تا کاهش اصلاحی را از مرز ۲۷۰۰ دلار متوقف کند.

این موضوع، در کنار عقب نشینی جزئی دلار از بالاترین سطح خود از ۳۰ ژوئیه و همچنین کاهش بازده اوراق قرضه ایالات متحده، در جلسه‌ی آسیایی روز پنج‌شنبه برخی از خریداران در عمق را جذب می‌کند.

با این حال، چشم‌انداز کاهش‌های کمتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو در بحبوحه‌ی نگرانی‌های مربوط به کسری بودجه پس از انتخابات ایالات متحده، باید به‌عنوان باد موافقی برای دلار و بازده اوراق قرضه ایالات متحده عمل کند. علاوه بر این، علائم ثبات در بازارهای سهام ممکن است برای طلا XAU/USD محدودیت ایجاد کند.

معامله گران هم‌اکنون برای بینش تازه در مورد اقتصاد جهانی و انگیزه‌ی کوتاه‌مدت معاملاتی، به PMI‌های فلش توجه دارند.

محرک‌های روزانه بازار: قیمت طلا با حمایت ترکیبی از عوامل، برخی از خریداران را جذب می‌کند

بازدهی دلار آمریکا و اوراق قرضه خزانه داری آمریکا با رسیدن به بالاترین سطح خود در سه ماه گذشته، باعث کاهش سود روزانه در قیمت طلا در روز چهارشنبه شد.

داده‌های کلان قوی ایالات متحده حاکی از آن است که اقتصاد روی مبناهای قوی باقی می‌ماند و از این رو امیدها برای تسهیل سیاست پولی توسط فدرال رزرو را کمرنگ کرد.

علاوه بر این، اظهارات اخیر تعدادی از مقامات با نفوذ فدرال رزرو نشان می‌دهد که بانک مرکزی در طول سال آینده با کاهش متوسط نرخ بهره به کار خود ادامه خواهد داد.

ابزار نظارت بر نرخ گروه CME حاکی از آن است که معامله‌گران با احتمال بیش از ۹۰ درصدی بر این عقیده‌اند که فدرال رزرو هزینه‌های استقراض را تا ۲۵ واحد در ماه نوامبر کاهش دهد.

در کنار این‌ها، احتمال پیروزی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری ۵ نوامبر ایالات متحده، گمانه‌زنی‌ها در مورد به‌کارگیری تعرفه‌های تورم‌زا را برانگیخت.

گذشته از آن، سرمایه‌گذاران همچنان نگران هستند که برنامه‌های مخارج کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور و دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان، کسری بودجه را بیشتر کند.

در چشم‌انداز ژئوپلیتیک، ارتش اسرائیل پس از شلیک موشک‌های حزب الله به دو پایگاه در نزدیکی تل‌آویو و غرب حیفا، به حملات هوایی در جنوب لبنان و حومه بیروت اقدام کرد.

این موضوع در کنار حمله‌ی قریب‌الوقوع اسرائیل به ایران، در تلافی حمله موشکی بالستیک ایران در ۱ اکتبر، حامی قیمت طلا XAU/USD خواهد بود.

چشم انداز تکنیکال: شکست کانال صعودی کوتاه مدت در بازی

از منظر فنی، شکست یک شبه زیر حمایت کانال روند صعودی کوتاه‌مدت می‌تواند به عنوان یک محرک تازه برای معامله‌گران نزولی در نظر گرفته شود. علاوه بر این، نوسانگرهای منفی در نمودارهای ساعتی نشان می‌دهند که مسیر کمترین مقاومت برای قیمت طلا به سمت نزولی است.

با این اوصاف، هنوز عاقلانه است که قبل از موقعیت‌گیری برای ضررهای بیشتر، منتظر یک شکست متقاعدکننده به زیر ۲۷۰۰ دلار باشیم.

پس از آن، طلا XAU/USD ممکن است کاهش اصلاحی را به سمت حمایت متوسط ۲۶۸۵ دلار در مسیر رسیدن به نقطه شکست مقاومت افقی قوی ۲۶۷۲-۲۶۷۰ دلار تسریع بخشد.

از طرف دیگر، به نظر می‌رسد نقطه‌ی شکست پشتیبانی کانال صعودی، در حدود ۲۷۳۰ تا ۲۷۳۲ دلار، به عنوان یک مانع فوری عمل می‌کند. مقاومت مربوطه بعدی نزدیک به منطقه ۲۷۵۰ دلار است که بالاتر از آن قیمت طلا می‌تواند روند صعودی ثابت خود را از سر بگیرد و پیش از رسیدن به مرز ۲۸۰۰ دلاری به سمت منطقه ۲۷۷۰ الی ۲۷۷۵ دلار صعود کند.

۳ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 61146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha